Jon teacher/fietser 2 - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Jan Peijnenburg - WaarBenJij.nu Jon teacher/fietser 2 - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Jan Peijnenburg - WaarBenJij.nu

Jon teacher/fietser 2

Door: Jan Peijnenburg

Blijf op de hoogte en volg Jan

07 November 2006 | Jemen, Sanaa

Sorry voor de onderbreking, gisteren wilde ik eerst mn album met foto’s afhebben, met de link ervan in deze mail, maar da duurde weer zooo lang, zodat t op een gegeven moment 1 uur was, de generator uitviel, net toen ik het bericht aan het plaatsen was. Dus nu gaat het verhaaltje weer even verder! Foto’s moeten jullie nog even op wachten..

Verder ben ik dus ook Jon on the bicycle; ik heb namelijk via Mohammed een fiets in het guesthouse ondekt, die ooit van een Italiaanse studente hier is geweest. Nadat we, Ahmed Adieb, Ahmed Issa en ik, woensdag één Boswellia soort verzameld hadden (30 stekjes) voor het experiment en een 5 opnames hadden gemaakt, zijn we de volgende dag deze gaan planten in mijn speciaal afgebakend experiment-veldje. De stekjes op maat geknipt, gewogen geplant op de juiste diepte, de zakjes met zand gemerkt met codes, alles genoteerd en uiteindelijk water gegeven. De dag erna zou ik de helft van de 600 ml toevoegen, zodat de wortels kunnen ontwikkelen, waarna mn experiment met verschillende hoeveelheden toegevoegd water ech kon beginnen. Nu had ik op die dag mn fiets achter in de pick-up gegooid om de binnenbanden na het opzetten van het experiment te vervangen. Ik dus ’s morgens twee nieuwe banden gehaald, bleek er 1 ’s middags bij aankoop al kapot te zijn.. Maar het zoontje van de broer van Ahmed Adieb wist met een stuk scherp puntje van een palmboom-blad en een touw mn band toch te maken; respect!! Dus kon ik op mn fietsje (ik fiets met mn rechterbeen buiten het stuur, mn linker erbinnen, anders raak ik mn stuur met mn knieën!) naar het guesthouse. Onderweg was het al flink zweten en iedereen vindt het erg raar een volwassene (nou ja..) op een fiets te zien. Naar het kantoor ben ik er nu in 10 minuten, naar de nursery is de snelste weg nog nie gevonden denk ik, maar heen met wind tegen (langs het strand) ben ik 40 minuten onderweg en terug in 30 minuten. Het overgrote deel is asfalt en hier en daar een lichte helling en afdaling. Laatste keer had ik een korte route en kom ik langs een strandje waar jongens van rond de 14 voetballen, waar ik mn kunsten (ahum) heb getoond, en wat dan natuurlijk voor 2 keer per week een mooie terugweg is! Dus met mn conditie komt het wel goed zou je zeggen, maar ondanks het fietsen en wa voetbal ben ik nog steeds zo aan de diarree. En inmiddels ben ik er ok wel achter gekomen wat mij in mn leven chagrijnig kan maken: diarree hebben, gepaard met afwezigheid van water... Omdat ze hier geen wc-papier hebben is er daardoor al bijna een studieboek van een voorganger versnipperd, maar fris voel je je daarna niet. Vanavond (zo.) heb ik eindelijk weer hier kunnen douchen (= dag 3 zonder water, alleen deze buurt natuurlijk..) en gisteren heb ik gedoucht bij een Frans echtpaar die hier de groente weer onder de man proberen te krijgen mbv moestuinen opzetten. Zij komen bij ons op kantoor altijd internetten en tijdens het wachten (afgelopen 3 dagen 2 mails kunnen lezen..) vroeg ze of Rachid (goeie gast van CEF, ander depatment van UNDP) en ik ‘s avonds kwamen eten en toen hadden we het ook over tekort aan water, maar hadden zij geen last van want de tank van hun werd automatisch gevuld en niet handmatig door anderen. Dus als ik wilde douchen.. Dus ik ’s avonds tijdens mn eerste bezoek meteen bij hen gedoucht, da was ng s relaxt! Daarna heerlijk gegeten met natuurlijk veel groente en meloen na, goed tegen mn diarree! Na drie dagen Norit en Pepsi en weinig eten verder gaat het al heel wat beter, de drollen zijn weer in zicht! Heb trouwens met de Fransen afgesproken dat ik met ze op pad ga, wanneer zij hun moestuinen, verspreid over het eiland bezoeken. Kan ik mooi mn veldwerk doen, zonder om een auto te hoeven zeuren, want da blijft lastig.. Na vandaag wordt da misschien anders..
Vandaag komt namelijk Paul Scholte, mn begeleider, in Socotra aan en vanmiddag (ook planten stekjes), donderdag en vrijdag (is t hier weekend) gaan we het veld in en kunnen we meer soorten voor mn experiment verzamelen. Maar vandaag hebben we er weer 2 en een half verzameld!! We zijn naar Dixon geweest; een prachtig beschermd gebied met de Dragonblood tree, waardoor Socotra bekend is (samen met de Boswellia tuurlijk!) en hebben we dus stekjes geknipt in verschillende bomen, thee gedronken bij een botanist thuis en veel mensen en spullen vervoer in de pick-up. Mooie dag gehad met Ahmed Issa, Ahmed Adieb en Notorious BIG (hij leeft nog), allen van UNDP. Ieder om de beurt in een boom geklommen om takken af te knippen en GPS coordinaten, vochtigheid en temp genoteerd en bodemmonsters genomen. De Dragonblood trees kunnen wel tegen de duizend jaar ud zijn, de kleinere zijn al honderd jaar oud. Verder ben ik erachter gekomen dat Ahmed Issa’s vader de laatste Sultan van Oost Jemen is geweest en daarom kussen verschillende mannen hem nog op de hand. De normale groet op Socotra is met de neuzen tegen elkaar, zoals de eskimo’s en jongens kunnen hier trouwens uit vriendschap hand in hand lopen!? Ze zijn dus niet voor Feyenoord en ik heb al een AJAX-shirtje gespot hier, hoe belachelijk, zie je meteen waar je dan terechtkomt hè (die is te makkelijk, sorry..)!
Verder heb ik mn avondeten vandaag maar beperkt gehouden met twee broodjes met zure kaas en soort zout spul met structuur van hout, maar wat je kunt eten en natuurlijk Pepsi. Toen zag ik meteen een zender daar, BNC2, engelstalige films, yeh! Zolang de decoder alles ontvangt, want het weer wordt wat slechter (= bewolkt en soms regen) en da is ontvangst stukken minder, ook van internet dus..
Het gaat me hier dus behoorlijk goed af voel me vandaag (ma.) al heel wat beter en vandaag dus weer een deel van mn stekjes planten. Heb ook een oranje zeil gekocht dat ik erboven heb gespannen om de regenval natuurlijk zelf te kunnen controleren. Ik maak hier dus best wel lange dagen van 7 tot 1 iig en ’s middags vaak naar de kwekerij (vooral nu ik nog stekjes moet planten en voorbereidingen moet treffen) of het veld in, meestal de gehele dag dan, waarvan we dan om 5 of 6 uur terug zijn. Maar ondertussen is het veel thee drinken bij mensen thuis (ze hebben hier een huiskamer met kussens/matrasjes op de grond, echt relax, beetje liggen daar en buurten!), veel rijden, en die Boswellia’s vinden hè, want da valt nog nie zo mee hoor erg bergachtig hiero in t binnenland, maar zoooo mooi!
Ej, erg bedankt voor de reacties nogmaals, en hieronder nog even een link voor foto’s (die mooie boom is de Dragonblood, het sap wordt gebruikt als medicijn, verf en make-up!

Verder hebben er inmiddels wat ingrijpende gebeurtenissen opgetreden; tijdens het inpakken van mn tas om naar de nursery te gaan, dacht ik dat ik mn camera (tussen de twee andere taken in mn hoofd die ik dan weer s tegelijk wil uitvoeren) niet in mn rugzak zat. Dus ik weer even mn kamer in, hoorde k ineens een harde klap; was mn tas, die van de tafel was gevallen (zet nooit een rugzak rechtop..) die met het kleine voorvakje onderop lag. Ik meteen mn GPS van school gecheckt en de humidity meter van kantoor. Alles goed, dacht ik.. Tot ik een foto wilde maken van een gigantisch aangespoelde rog, merkte ik dat mn camera-screen gescheurd is. Zwaar klote dus, heb m echt nodig voor foto’s in het veld en mooie kiekjes tuurlijk! Hier kan waarschijnlijk niemand m maken, dus zal ik een nieuwe aan moeten schaffen..
Door teleurstelling 2 is dat nu ok wel mogelijk denk ik, want Paul komt pas vrijdag. Kan hij er mooi één in Sana’a kopen had ik gedacht. Maar eerst hier maar s checken op ie gemaakt kan worden, de foto’s komen wel goed op mn laptop, maar ik zie nie wak fotografeer..
Mn positieve kijk op mn hedendaagse leventje wordt dus aardig op de proef gesteld!!
Vandaag ga ik verder met planten in de nursery van de soorten (begint er al echt vet uit te zien) en vanmiddag hoop ik een keer vrij te zijn, we zien het wel (trouwens nog zat in te voeren en de Gissen..)..
Verder alles goed, heb gister wat Tsjechen ontmoet die hier tot december zitten en met de twee franse koppels ga ik afspraken maken met hen het veld in te gaan, om vaart in mijn veldwerk te brengen. Morgen ga ik met Achmed Issa t veld in.
Wat zijn de uitslagen van al t voetbal (OV, WB2 en PSV/Ajax)? Kan t hier echt nie checken heel slechte verbnding of geen.. dus sorry als ik jullie mail (voorlopig niet beantwoord..)

Groeten Jan, teachen/fietsen dat ie kan!

  • 07 November 2006 - 08:02

    Wouter:

    Wauw, met een stuk palm blad en een touw je band maken !!! MacGyver is dr niks bij, kun je mij dat leren als je terug bent ??Heel veel succes verder !!!

  • 07 November 2006 - 09:51

    Michel:

    Grappig wat dat ventje allemaal niet kan met een palm(blad). Ik denk dat morgenavond in Wageningen ook heel wat mensen iets met een palmpje gaan doen. Ik denk vooral dat ze van de ene naar de andere kroeg ervoor gaan ;-). Een grap over diaree ligt erg voor de hand dus dat doe ik dan ook maar niet....

  • 07 November 2006 - 09:53

    Je Zusje:

    sow..das minder van die camera zeg,balen man! maar mooie foto's en jammer dat je geen foto hebt van jou op de fiets, dan kon ik hem boven mn bedje hangen ;) vanmiddag ga ik de ticket boeken!woehoe! tot mails! dikke x!

  • 07 November 2006 - 13:46

    Christian:

    halleee, als ge da 020-shirt is meeneemt om je ster mee af te vegen dan...ajax-psv is pas zondag...eerst donderdag vites uit voor de beker...
    daaaaaaaaaaaag

  • 09 November 2006 - 10:10

    Bram:

    Fijn dat t goed gaat peijntje. Vana Vitesse voor de Beker ja en zondag 020-PSV. Denk dat er daarna nog veel afgedankte 020 shirtjes die kant op zullen komen!!
    Jou probleem ook opelost kun je lekker vegen!! Farfan is trouwens chris aan veel punten aan het helpen!! Mzzzl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 91247

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2006 - 14 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: