Qalensiah en Hadibuh, poepoe!! - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Jan Peijnenburg - WaarBenJij.nu Qalensiah en Hadibuh, poepoe!! - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Jan Peijnenburg - WaarBenJij.nu

Qalensiah en Hadibuh, poepoe!!

Door: Jan Peijnenburg

Blijf op de hoogte en volg Jan

29 Oktober 2006 | Jemen, Sanaa

Ha Socotra-freaks,

Ja, nog niet, maar na het zien van de foto’s van gisteren zal het aantal bezoekers uit Nederland op Socotra alleen maar stijgen, want ze zijn me toch mooi geworden! MAAR eerst even mn bijbehorend verhaal lezen hè, dan weet je meteen welke verhalen er achter schuilgaan en wie wie en waar waar is.
Nou, het begon allemaal met Lucas (Tsjech), hij had me voorgesteld om elkaar op donderdagavond te ontmoeten om wa te doen. Dus ik stond daar op zn Nederlands netjes om 6 uur, zoals afgesproken. Half uurtje gewacht met mn blikje 7up in t restaurant, maar geen Lucas te bekennen, was vast nog aan t rondreizen.. Toen heb ik toch maar wat besteld, kip met rijst en weer die lekkere pannekoeken; hobbes genaamd. Toen ik dat met een theetje binnen had gewerkt en betaald had (2,5 euro!) ben ik naar de receptie van Hotel Socotra gegaan (zit in hetzelfde gebouw) en gevraagd of Lucas de Tsjech er was. Hij wist van niks en ik dus maar weer naar buiten. Op het terras zat een groepje bij mekaar; konden best eens Tsjechen zijn dus ik vroeg waar ze vandaan kwamen: Tsjechië! Maar zij zochten dus ook Lucas en toen ben ik dus bijhun gaan zitten aan de tafel, terwijl zij aten en ik wat met ze kon buurten. Waren 4 vrienden, 2 mannen, 2 vrouwen van rond de 25-30, die rondom en in Praag wonen en nu op vakantie/verslag deden op locatie. Want Lenka, één van de vrouwen werkt bij PragueFM, informele discussie en verslag zender, die op locaties verslag doen over het welzijn van de lokale bevolking. Martina is lerares voor 6-jarige kinderen, Rudolf houdt een website bij van Jemen en zit in IT en Johan werkt ook bij PragueFM. Erg leuke lui en terwijl ik daar een uur zat kwam Lucas met een Duits meisje (doet haar Thesis op Unversiteit in Sana’a) uiteindelijk ook aan, was erg gezellig. Daar tot 11 uur gezeten (ook nog met Richard de Ier, waarmee ik ’s morgens wat door het dorp ben gelopen, terwijl hij foto’s maakte en vrienden de hand schudde met mij erachteraan), 11 uur, wat hier erg laat is en toen stelde de vier Tsjechen voor dat ik de volgende dag wel met hen mee kon gaan naar het westen of oosten van het eiland! Het lag eraan of twee andere Tsjechen met hun mee moesten rijden, maar ik kon het allicht proberen, dus om 9 uur moest ik me maar bij het hotel melden! Da was natuurlijk geen probleem, ik ging ’s morgens toch al dolfijnen kijken dichtbij het kantoor van SCDP en dan kwam ik op de terugweg toch langs het hotel. De dag ervoor was ik dit al van plan geweest, maar omdat ik tijdens het schuilen bij een hotel aan de praat raakte met Khalied, zoon van de Imam hier (die ik uiteindelijk uitnodigde bij mijn verblijf en tot laat heb zitten buurten, was echt een goeie gast, jammer dat ie ’s morgens weer naar Sana’a vloog..)
Maar ik ging dus dolfijnen kijken de volgende dag! Om 6 uur opgestaan, snel wa gedoucht en alles gepakt voor die hele dag en op naar het strand, wat mij beloofd was de plek te zijn om dolfijnen te zien! Om kwart voor 7 was ik er, om kwart over 7 niks meer gezien dan wat vissersbootjes, wat gele boeien (boeiend!) en wat vissers vanaf de kant. Dus ik zat al verhalen te verzinnen voor op mn site dak door een dolfijn die op het strand lag te chillen was meegevraagd de zee in te gaan, daar de snorkels ontmoet, ons Marlies de groeten van Toeter kreeg, toen er ineens een vin dichtbij de kleine vissersboot verscheen!! Het waren er twee, twee grote! Toen werden het er al minimaal 7 (moeilijk te tellen) maar op een gegeven moment minimaal 15!! Was echt vet, de kleintjes waren een het jumpen en tollen, nie normaal! Wat een ervaring! Heb toen nog een half uur zitten kijken, onderbroken door een schrikreactie van een zwart gelaat in mn verrekijker (was één van de vissers...) en toen verdwenen ze. Ben daarna naar het kantoor van SCDP gelopen, dat was open en binnen foto’s genomen van en gelezen over al de natuur en projecten op het eiland, erg mooi!
Toen was het alweer bijna kwart voor 9, tijd om naar het hotel te lopen van de Tsjechen en te kijken wat de dag me zou brengen! Rond 9 uur kwam Rudolf met zn bos krullen naar beneden, gevolgd door Martina en Johan om een sigaretje al ontbijt te roken. Ze zeiden dat mn kansen gegroeid waren, de anderen hoefden waarschijnlijk niet mee te rijden! Uiteindelijk zat ik achterin de Jeep met airco bij Mohammed, onze gids, richting het westen (Kalenqah). Onderweg mn eerste Boswellia geknuffeld en mee op de foto gegaan, het was een echte Boswellia Socotrana!!! Daarna zijn we doorgereden naar de Lagoon van Kalenqah, waar we anderhalf uur hadden om in dit paradijs te zwemmen, lopen en foto´s maken! Eerst ben ik op het hoogste puntje geklommen om aan de ene kant de Lagoon te filmen en fotograferen met aan de andere kant Kalenqah en een militaire basis (hadden ook een geit op een oude russische tank zien staan, prachtig gezicht, maar mochten ivm risico op lijpe militairen geen foto maken..) Ondertussen was de rest al richting strand gegaan dus ik weer als een dolle omlaaggeklauterd en op naar t paradijs! Daar foto´s gemaakt van krabben, kreeftje en al t mooi om ons heen. Gezwommen in het heldere water (zagen nog een vis van minstens anderhalve meter voorbijkomen, relaxxx...) en voor snorkelen moest ik toch voor het koraal wel ergens anders zijn, daar alleen heerlijk wit zand. Na wat gegeten en gewandeld te hebben werden we weer bovenaan op de berg opgehaald door Mohammed en gingen we het dorpje in, waar we ontvangen werden door de coordinator van SCDP voor het westelijke gedeelte van het eiland. Kopje thee en wat flauwe grappen (hij had trouwens een gun en handboeien, waarvoor?!) stapten we onder belangstelling van het halve dorp in zo´n normaal smal klein vissersbootje om eens even dolfijnen en de westkust te gaan bekijken. Eenmaal 50 meter weg van het strand zagen de dames het alweer niet zitten, maar een knappe die de stuurman kon overtuigen terug te gaan. Eenmaal echt op zee werd het beter, want daar waren ze, de dolfijnen! Op 5 meter afstand en dan nog nie op de foto kunnen krijgen is ok een vak apart, maar geloof me, ze waren er echt en anders kom maar effe zelf langs op een vrije dag! Toen dachten we na een tien minuten dat we nu wel terug zouden gaan, maar die 4 uur weg (volgens Mohammed) waren dus geen grapje.. Een heel stuk van de westkust bekeken, met prachtige verschillende kliffen met allerlei gesteente, echt geweldig om tegen die wanden op te kijken! Verderop zou een strand zijn wat de moeite waard was, en dat was het. Na 2 en een half uur varen lag daar een prachtig languitgerekt strand met heuveltjes waar krabben in wonen, een droge vetplanten daarachter en één van de nog spaarzame Mangroves op het eiland(bomen in half zout, half zoet water wat een erg uniek ecosysteem is, met veel muggen!!) Na 2 foto´s daar vluchtte ik weer het strand op om nie al te veel malaria op te lopen.. Toen de weg nog terug: eerst de megamiljoenen jacht van de prins van Qatar uitgezwaaid en toen twee keer zo snel en 6 keer zo nat werd de rest, ik zat namelijk in de punt, gna, gna! Toen we eenmaal tergkwamen op het strand, waren we blij weer een vaste bodem onder ons te hebben, voor zover dat geldde. Op de terugweg naar Hadibuh (3 kwartier rijden bijna vol gas) kwamen we hier en daar nog wat overstekend vee tegen: twee keer hard moeten remmen, maar geen doden gevallen. Zat Mohammed vrolijk te vertellen dat een vriend van m laatst 6 geiten in één keer had doodgereden, en ik me maar vasthouden daar achterin de jeep!
Toen we uiteindelijk bij het hotel aankwamen ging de rest douchen en binnen een half uur zaten we aan de vis, rijst, hobbes, chips en patates. Tijdens het natafelen merkte ik ineens hoe laat het was en mn buik begon ok wa te borrelen.. Kwart over acht, tot morgen, en met poepweeen naar huis. Dan zijn 10 minuten lopen erg kut en ik moest nog haasten ook omdat ik om 8 uur had afgesproken in de travel office. Trek ik hier één van wc´s open die ik als poepplee heb bekogeld alias besmeurd en zie ik dat de put geleegd is en er wa maaien zijn vrijgekomen, mmm. Net op dit moment, ik hield t nie meer! Toen effe alles afgespoten en daarna was het wel duidelijk dat mn maag nie helemaal op orde was.. In de travel office tot 11 uur gezeten en toen snel naar bed, want mn eerste werkdag kwam eraan!
Vanmorgen ging het al heel wa beter, toch maar een norit gepakt voor de zekerheid, alles ingepakt en om half 8 ipv 7 uur stond Ahmed Issa voor de deur met zn jeep. Na een ronde door het dorp die me niet helemaal duidelijk was (geld geven en naar mensen vragen), kwamen we aan op het kantoor en met bijna iedereen al kennis gemaakt. Morgen heb ik een afspraak met de GIS-man en omdat er geen benzine is (!)( en vanmorgen onder flesjes water moeten douchen!(de dag erna ook geen douch, maar vanavond in t hotel van de tsjechen maar, hadden ze gister al aangeboden)) moeten we iig een paar dagen wachten voordat we de bergen in gaan. Maandag ga ik mee naar de nursery met Ahmed en dinsdag misschien alle soorten verzamelen in de bergen voor mn experiment. Verder heb bespreken we morgen alles en zal er meer duidelijk worden, maar ze staan iig klaar voor me, heb het herbarium al gezien, prachtig boek met alle soorten op socotra en het regelen van een jeep elke dag wordt lastig.. Ben benieuwd wat de toekomst me gaat brengen! Verder werken ze hier van 7 uur tot 1 uur en ben ik dus ´s middags vrij en werk hier in het guesthouse, nodig iemand uit, ga wa shoppen of mail in Summerland (ander hotel) en kan genoeg mensen aanspreken natuurlijk!
Zo, nu is het weer eens tijd om te stoppen, geniet van de foto´s, ik doe t van jullie reacties en tot snel dan maar weer!
Dit zijn de fotolinks!! (sorry, geen tijd voor beschrijving, de generator staat al een half uur extra speciaal voor mij aan):
http://www.mijnalbum.nl/Album=AKK4W4UH
http://www.mijnalbum.nl/Album=8E3J66RB

Groeten Jan
PS. Chris, nog bedankt voor de kaart hé, jij ben ook altijd van de kaart, geweldig!!
PSV doet t aardig zag ik (7-0 en 0-3 (2x koné)!?), hoe staat het met OV1 tot 5 en WB 2 of 3?!
Moslimbroeder en zus, clouseau met altijd heb ik je lief is gut platjuh
Pa, goeie verjaardag gehad, volgend jaar ben ik er bij!(denk ik..)
Marlies, niks voor jou hier te komen? Voel je je echt een model, iedereen wil je (op de) foto!
Oma, ze bidden hier ook veel voor mij, wel 4? x per dag, hardop!
Lelijk hoofd, bende er al weg van?
Evert, gedragen de Jodokussen zich wel een beetje zonder mij?!
Martinos, eindelijk gestresste kip zonder kop-af?? Gefeliciteerd dan!
Franzen, hoe staat het met van de Meijden en consorten??
Jos en Tamara, het voelt goed aan om te weten dat jullie mijn stukjes (jij ook, mooie jongen) lezen!!
Linda, 35929, tot nu toe..
WaStu´s: ik heb hier elke dag pannekoeken!! Wel zonder suiker, stroop, spek of appel, marja... Met rijst is ok best lekker!
Moeder, als ge zin het om te poetsen...
Harrie en Frits, hebben jullie al een nieuw baasje anders gewoon jezelf voor een nog betere prijs verkopen?!
Kymo, ik wil koekies! Zijn er al pepernoten??
Lisanne, hoe gaat ie daar in Ede en Bram??
Heather, ik zal goed op mezelf letten!
Nielske, potje ballen zou nie verkeerd zijn, met een pilske met alcohol in de hand!
Noor, hoe is het met de rug en het project planten voor in de klas nog effe uitstellen. Hier trouwens erg mooie trouwjurken(zwart en erg dekkend), herken je jezelf nie meer in terug! (nie da da nodig is hoor!)
Bram, hoeveel doelpunten gemist tegen Sparta??
Franzen,is de advertentie al gemaakt en voor iedereen; koop kerstbomen bij Pietje Wal, daar krijgde m met kluit en al, vur w`enig...
Zo, weer genoeg gezeverd dacht ik zooww..

  • 29 Oktober 2006 - 10:49

    Mark En Noor:

    Wauw...die foto's....die verhalen!!!! Echt supergaaf zeg. Dit was het wachten echt wel waard...fijn dat je het zo goed maakt. Ennuh....Noor gaat dus in het ZWART trouwen? (Ik weet nu hoe je over me denkt...gemeen broertje!)Zal ons moeder wel een leuke kleur vinden (ha ha...)en dat het goed DEKKEND is, zal ons pa niet verkeerd vinden...dat staat hem wel aan! We bespreken dit nog wel...(ha ha ha)

  • 29 Oktober 2006 - 13:19

    Frans P:

    mooi landschap, maar moet je ook nog werken of zoiets dergelijks of blijft daar de zon schijnen?
    Groeten

  • 29 Oktober 2006 - 15:05

    Bram:

    Deze keer geen enkele gemist Hahaha
    Zie er wel echt kikke uit daat man!!!! Denk da Frauk en ik toch maar ff een weekendje langs komen!!!!! Veel Succes daar en niet vergeten om dinsdag ff de uitslag te bekijken he!!!! Socotra wat zijn wij????... Kampioenen!!!!!

  • 29 Oktober 2006 - 18:34

    Je Moederke.:

    Ja Jan ik zal binnenkort jou badkamer met die mooie kaptafel wel eens komen poetsen.De rest kun je lezen op je eigen mail adres,doei!!!!

  • 29 Oktober 2006 - 19:16

    F+T+C:

    Eej visboer, te gek die dolfijnen, dat wordt trakteren! Hebben ze daar ok bier met alcohol? indianen!

  • 29 Oktober 2006 - 20:47

    Ahmed Kymo:

    jezus ja, ja die hygiene ja, daar krijg je aarsmaden van...trouwens weet je er zijn ook dieren die maden weer lekker vinden, dus pas maar op...

    maar ik zie het je bent nu al afgevallen, wel goed eten en drinken he daar...goed doorbakken...

    pepernoten stuur ik je door...

    Nog geen mooie vrouwen op de foto, ik blijf er op wachten jan

    verder vrij matige foto's zeg...ik verwacht dubrovnik-kwaliteit...of mag je nog niet onder de burka...

  • 30 Oktober 2006 - 10:39

    Lara:

    Hee Jan!

    Sooow, ik ben echt jaloers! Het is daar echt super mooi! Leuk om je zo te volgen, ik lees (bijna) al je verhalen mee! Fijn dat je het naar je zin hebt, geniet er van!

    Groetjes Lara

  • 31 Oktober 2006 - 20:49

    Ria S:

    Jij weet ook wel waar je na toe gaat. Mooie foto's.Ben benieuwt of het in Nieuw Zeeland ook zo mooi is. Blijf je nog een week volgen, dan even niet maar na Kerst ben ik er weer. Groetjes Ria.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 91318

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2006 - 14 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: