Out of fuel... - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Jan Peijnenburg - WaarBenJij.nu Out of fuel... - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Jan Peijnenburg - WaarBenJij.nu

Out of fuel...

Door: Jan Peijnenburg

Blijf op de hoogte en volg Jan

31 Oktober 2006 | Jemen, Sanaa

Ha Hollanda

Niet dat mijn energie op is (gisteren is weer een lading fruit en groente binnengekomen! Meteen 5 appels, 2 sinaasappels en 3 tomaten gekocht, waarvan ik de helft al op heb; dus met mn vitamine-peil zit het wel weer goed!), maar op het eiland hebben we nog steeds het benzine probleem. Het schip dat normaalgesproken elk half jaar op het eiland komt en voldoende brandstof afgeeft, is nog niet gekomen (managen kunnen ze hier echt niet, zullen ze wel vergeten zijn..) en daarom zitten de bedrijfswagens nu echt zonder benzine.. Hoelang zullen we nog electriciteit hebben!? Maar ze hebben me verteld dat binnen een paar dagen het schip het eiland zal bereiken, dus gaan we daar maar vanuit!
Inmiddels is Mohammed Nadieb bij me komen wonen in het guesthouse, hij werkt ook hier op de maritieme afdeling en is erg aardig, spreekt goed engels en stelt veel voor samen te doen. Gisterenmiddag ging ie catten met zn vrienden, maar da heb ik maar afgeslagen, had nog wat werk te doen en moet er sowiezo niks van hebben. Had namelijk ’s morgens de ArcGis kaarten gekregen van Ali Salami (de data-verzamelaar, specialist is een groot woord, hij weet niet hoe de programma’s werken om ze te bewerken, maar managen kan ie wel) Hij wil gaan studeren in Enschede (ICT-management) volgend jaar om dat wat bij te spijkeren! Maar deze kaarten had ik dus binnen en nu ben ik aan het classificeren geraakt om specifieke klassen binnen de gehele populatie Boswellia’s te maken, zodat ik weet waar ik mn opnames moet gaan maken. Dat is inmiddels aardig gelukt (rond 20 klasses over drie lagen kaarten; geologie, hoogte en vegetatietypen. Da valt dus nog wel te overzien). Vanmorgen heb ik een bespreking gehad/ presentatie van mn plannen met mn helpers in het veld; Mohammed Adieb, Ahmed Issa en Fahmi Bahahwan. Zo snel we auto’s hebben en Paul de derde is gearriveerd, zullen we het in het veld gaat testen/uitvoeren en meteen soorten voor mn experiment verzamelen (want da laat ok maar op zich wachten, nog geen probleem, de soort groeit snel, dus verschillen zullen nog wel te meten zijn). Verder wees Ahmed me erop dat ik het goed duidelijk moest maken, samen met Paul, dat ik elke dag een auto nodig heb en voedsel voor in het veld, dus da moet ik er doorheen zien te drukken!
Gisterenmorgen zijn de Tsjechen vertrokken, nadat ik elke avond met ze heb doorgebracht bij het restaurant en in het dorp. Goeie tijd met ze gehad, veel gelachen, maar nu dat Mohammed ook een kamer bewoond in het guesthouse heb ik het ok erg goed. Aan de Tsjechen had ik mn snorkel uitgeleend, omdat ze de volgende dag naar het oosten zouden gaan, waar een prachtige plaats is om te snorkelen. Had Rudolf mn snorkel in het water laten vallen, hebben ze nog een hele tijd lopen zoeken, maar probeer m dan nog maar s te vinden tussen het koraal zonder andere snorkels in de buurt.. Hij bleef maar sorry zeggen, en ze zouden de volgende dag in Aden een nieuwe kopen en opsturen naar hier, omdat ze toch ok wel beseften dat een snorkel hier een extra wereld opent. Dus hopen dat da maar lukt. Verder maakte de Tsjechische rum en wodka ok veel goed, die we de laatste avond op hun hotelkamer hebben gedronken!! Gisteren zaten er trouwens wel 50 toeristen bij het restaurant te eten, t is echt hoogseizoen! Ben benieuwd wat die vandaag gedaan hebben zonder benzine voor de jeeps ;-)!
Ik heb mn weg hier wel aardig gevonden op kantoor,veel mannen en 4 vrouwen in het zwart, waarmee je praat, maar waarbij het lijkt alsof je zelf in een kijkdoos zit en je erg bekeken voelt. Eergisteren kwam ik ook twee gesluierde vrouwen tegen en had meteen sjans: I love you! Ja tuurlijk, was wel duidelijk dat ze mij hier nog nie kennen, haha! Normaal gesproken ga ik te voet naar kantoor, ben hier rond 7 uur, meestal om half 7 al, omdat ik na 5 uur geen ventilator meer heb op mn kamer en kwart over 5 er meestal wel uit ben. Dan staat hier de generator nog nie aan, maar een half uur op mn laptop op de accu gaat makkelijk. Rond half 12 ga ik meestal effe op internet, half 10 bij jullie dus, en om 1 uur gaan we gezamelijk met de auto terug (vandaag te voet dus!). Ja, en dan ’s middags jezelf vermaken met anderen, wat lezen, op mn laptop en naar de markt/winkeltjes. Nu zullen we wel meer inkopen op de markt, want Mohammed stelde al voor dat we voor ons zelf konden gaan koken. Verder liet ie me een opberghok zien, waarvan ik dacht dat het een kamer was, waarin nog een fiets stond! Wel twee lekke banden, maar wie weet dak m nog kan gaan gebruiken! Zou wel makkelijk zijn om mee naar de nursery te fietsen, voor mn plantjes water te geven en te checken.
Vandaag PSV-Galatasaray, ik ben benieuwd! Probeer nog wa te fixen, heel misschien hebben ze in summerland hotel een zender, waar ze europees voetbal uitzenden. Dan is het hier wel kwart voor 11, maar ge moet er wa voor over hebben hè! Wie weet...
M’n gereedschap voor in het veld is inmiddels ook geregeld, vochtigheidsmeter, temp en GPS, alles erop en dr aan, dus laat da schip maar komen!
Verder wil ik jullie bedanken voor jullie enthousiaste reacties op mijn verhalen en foto’s, had deze keer misschien niet zo’n spectaculaire verhalen, maar serieus op zn tijd is ok nie verkeerd hè en ik ben hier overigens ook voor serieuze zaken: Zal de Peijn de 8 endemische Boswellia soorten op Socotra kunnen redden van hun definitieve ondergang? Wordt vervolgd!

Groeten Jahan Pannaburka

PS. Ben inmiddels 8 norrit-tabletten verder, maar na het fruit en groente lijkt het al beter te gaan.
Veel plezier vanavond bij/kijkend naar PSV
Pa, het blijft hier zonnig, helemaal zolang je alles positief bekijkt hè!
Liever een kwart geit in de pan dan 10 op de weg
Hoge Boswellia bomen vangen veel plastic zakken (is Jemen bekend om)
Wat een geit kan verteren, eet ie

• 31 Oktober 2006 - 09:27

Bart:

He Janus,
    Wat beleef je daar veel zeg!!! Zitten wij hier maar in de kou... Echt mooi om al je verhalen te lezen. Zal je deze week ff mailen om mooie verhalen vanuit Amsterdam te vertellen!!

Gr Bart

• 31 Oktober 2006 - 21:28

Hanneke:

Hé Jan,
    heb net je laatste 4 (?) verhalen gelezen. Deze laatste bewaar ik nog even voor een saai moment. Goed dat je alles zo positief bekijkt! Piet (of hoe g'ok hiet, vlgs Marlies) heeft net je foto's gezien en hij vond het verrekt skon daar, maar hij was niet jaloers op bed en badkamer... Veel plezier weer (maar met dat genieten gaat het volgens mij best goed) en succes met je onderzoek!
    Groeten Hanneke (en de andere Roefsen)

• 31 Oktober 2006 - 23:25

Flora:

Hee Peperkoekje!
    Nouww dit verhaal klinkt ook spannend hoor! Zo te horen vermaak je je daar wel. t Wordt waarschijnlijk alleen maar beter als ik even vermeld dat hier vandaag de herfst officieel is ingetreden: vieze natte regen en koud, brrr
    Morgen heftige wind voorspeld, nou jippie!
    Misschien kan je een wateraftotende burka opsturen? M'n regenpak is zoek...
    Kom ik tenminste droog aan bij college ;)

Groetjes,
    Florien

• 01 November 2006 - 15:30

Familie Peijn:

Geweldige verhalen weer; we hebben het inmiddels al drie keer gelezen.
    Vele mooie kijkdozen in het vooruitzicht? Wij kijken er naar uit....
    wij gaan nu een email sturen naar jou! groetjes!!!

• 01 November 2006 - 18:35

Corny:

Jan, wat kun jij een eind aan elkaar lullen zeg! Mooie verhalen om te lezen, ga zo door...;-)

gr Corny